9 de març de 2011

Sobre el dret de vaga (també als aeroports)

No són controladors aeris que cobren nòmines elevades. No amaguen la convocatòria de vaga darrera unes baixes o absències laborals, la fan amb tots els tràmits legals. No convoquen una vaga en el darrer moment, avisen amb molt de temps...
Tot i així, des dels mitjans de comunicació, així com des dels poders econòmics que els sostenen i des dels poders polítics als que serveixen, s'està fent una campanya agressiva contra la convocatòria de vaga feta pels sindicats de classe d'AENA.
Els hi tornen a acusar, igual que amb la vaga dels controladors, d'agafar com ostatges els viatgers (tot i que convoquen la vaga amb mes i mig d'antelació). De voler fer mal. De perjudicar el sector turístic. De voler pressionar i no negociar... En definitiva, els acusen de voler fer servir el seu dret de vaga.

Perquè, en què consisteix una vaga? Que jo sàpiga una vaga consisteix en deixar de treballar i així fer pressió per a la consecució d'uns objectius laborals. Què es pot provocar un perjudici? És clar! Sinó, on estaria la pressió? Provoquen més perjudici els treballadors d'AENA que el que puguin provocar els treballadors del sector sanitari, educatiu, transport o comercial? Si el fet de que no s'enlairen avions i es perjudiquin els viatgers és motiu per a restringir el dret de vaga, no seria més motiu que no es passin consultes mèdiques, que no es facin classes a les escoles, que no surtin els ferrocarrils o que no s'obrin les botigues de menjar? Hem de restringir a tots aquest sectors el dret de vaga? I als taxistes, camioners, treballadors de benzineres, escombraires, treballadors d'oficines bancàries...?
I llavors, per què no suprimim directament el dret de vaga?

Els treballadors d'AENA convoquen vaga perquè el govern espanyol, pressionat pels grans poders econòmics, s'està venent tot lo vendible, AENA inclosa. Fa no massa temps els mitjans es paraven a analitzar si una convocatòria de vaga era proporcionada o no, si la culpa era de l'empresa o dels treballadors. Ara ja no es miren raons. Si no podem anar de vacances en avió per Setmana Santa, la culpa és dels treballadors, que a fi de comptes són qui la convoquen. No miren els seus motius, ni més enllà. Els mitjans no es queixen de les pressions que exerceixen els poders econòmics per a privatitzar AENA, les caixes d'estalvi, la loteria i tot lo privatitzable. Però sí es queixen de l'única pressió que poden exercir els treballadors: la vaga.

Els treballadors d'AENA fan vaga per a defensar els seus llocs de treball i les seves condicions laborals. Fan vaga per a defensar una qualitat del servei (ja sabem com funcionen les subcontractes). Ja sabem que una vaga provoca perjudicis, però en aquest cas el motiu està més que justificat. Si avui permetem els atacs al dret de vaga dels treballadors de terra d'AENA, demà ens el poden retallar a la resta.
La vaga dels treballadors d'AENA és evitable, i per això donen molt de temps per a negociar. Evitar una vaga no només està en mans d'una de les parts...

potser també t'agradi...

Related Posts with Thumbnails